Statystyczny Polak chcąc kupić ubrania, wybiera centrum handlowe. Gdynia i inne duże miasta skupiają popularne sieciówki, ale także otwierają się na współpracę z droższymi markami. W jakich miejscach można teraz spotkać tekstylnych klientów?
Wysoka moda dla wybranych
Marki odzieżowe chętnie zlecają badania, dotyczące naszych preferencji zakupowych. Dzięki temu łatwiej zaplanować kolejną kampanię modową. Co trzeci polski konsument kupuje ubrania przynajmniej raz na miesiąc. Na tzw. wysokie krawiectwo można tylko popatrzeć, ponieważ jest zarezerwowane dla wąskiego grona odbiorców. Najwięksi projektanci nadal mają jednak status kreatorów gustów modowych. Ich pomysły w wersji zmodyfikowanej i tańszej ma każde centrum handlowe. Gdynia to wiele miejsc, gdzie można się ubrać modnie i wygodnie. Co więcej, oferta jest kierowana do coraz szerszego grona konsumentów. Osoby o większych rozmiarach nie muszą już szukać osobnych sklepów, ponieważ niektóre sieciówki mają już ofertę także dla nich.
Odzież, obuwie i bielizna
Polski rynek odzieżowy należy do najatrakcyjniejszych i największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego wartość szacuje się na ponad 30 mld zł. Co kupujemy, odwiedzając centrum handlowe w Gdyni? Najczęściej odzież, rzadziej buty i bieliznę. Akcesoria i dodatki to tylko kilkanaście procent zakupowych zdobyczy. Co piąty badany przyznaje, że nowe elementy garderoby pojawiają się u niego raz na dwa miesiące. Dziesięć procent badanych na takie zakupy pozwala sobie raz na pół roku. Kupujemy więcej niż kilka lat temu, stajemy się także bardziej wybredni. Interesują nas promocje i przeceny, ale wiele uwagi poświęcamy temu, z czego i jak wykonano konkretny produkt.
Popularne sieciówki kontra modowe butiki
Prawie 60 proc. ankietowanych robi zakupy w sieciowych sklepach odzieżowych. Często wybór jest podyktowany tym, że są one dostępne w centrum handlowym. Gdynia i inne miasta mają do zaoferowania popularne marki, bez których trudno sobie wyobrazić sklepy wielkopowierzchniowe. Są znane i lubiane, choć coraz częściej sprawdzamy jakość produktów, jakie nam oferują. Dla osób, które do jakości przykładają szczególną wagę, jest oferta butików modowych. To nie tylko zachodnie marki, ale także polscy producenci odzieży. Ich kolekcje nie są produkowane na masową skalę, więc łatwo trafić na prawdziwy unikat. Niektóre butiki oferują usługę dopasowania konkretnego elementu garderoby do sylwetki klientki.
Zakupy online jako wygodna alternatywa
Ostatnie lata przyniosły spory skok w e-zakupach. Pokochaliśmy niezwykłą wygodę, jaką daje kupowanie przez Internet. Czy to jednak oznacza, że przez transakcje online porzucimy centrum handlowe? Gdynia i inne miasta nie notują spadki w ilości odwiedzających duże sklepy. Kupujemy online, ale często chcemy najpierw obejrzeć konkretne ubranie. Żadne zdjęcie nie oddaje rzeczywistego wyglądu i koloru. Ważnym aspektem kupowania w tradycyjnych sklepach jest także możliwość przymiarki oraz rozmowa ze sprzedawcą. Samo kupowanie ubrań ma swój urok, ale wielu klientów nadal chce je łączyć z innymi funkcjami społecznymi.
Jak zmienią się zakupy odzieżowe w najbliższych latach? Eksperci twierdzą, że centra handlowe nadal będą ważnym elementem. Sklepy z ubraniami nie znikną z ich przestrzeni. Będą bardziej ewoluować w stronę showroomów, gdzie klientowi poświęci się więcej czasu niż obecnie.